AaroKustaanheimo

Avoin sähköpostiviesti Uudenmaan vaalipiirin kansanedustajille

Arvoisat Uudenmaan vaalipiirin kansanedustajat,

Ehdotan seuraavanlaisia lisäyksiä aseiden osia koskevaan lukuun.

Lisäysehdotukseni ovat lihavoitu.

Ehdotan lauseen "Latauslaitteeksi ei katsota patruunavyötä, jos siihen ei kuulu syöttölaitetta tai -koneistoa tai muuta laitetta, jonka avulla patruunat syötetään ampuma-aseeseen." kopioimista ja liittämistä esityksen perusteluista itse lakitekstiin.

Latauslaitteen joka on valmistettu sarjatuliasemalliin, jonka valmistus on aloitettu ennen vuotta 1946, ei katsota sopivan asennettavaksi keskisytytteiseen itselataavaan kertatuliaseeseen tai lippaalliseen kertatuliaseeseen, jos kyseistä latauslaitetta hallussa pitävillä ei ole hallussa keskisytytteistä ampuma-asetta, johon se sopisi asennettavaksi eikä hänen ole helppo sellaista saada haltuunsa.” Tällainen lisäys täsmentäisi sitä miten ns. 1946-poikkeusta olisi tarkoitus tulkita.

Todistusaineistoksi siitä että on Suomi-konepistoolin, Lahti-Saloranta-pikakiväärin ja ns. Emma- pikakiväärin lippaita käyttäviä keskisytytteisiä itselataavia kertatuliaseita ja lippaallisia kertatuliaseita esitän seuraavat linkit.

https://www.thefirearmblog.com/blog/2013/10/23/degtyaryov-dp28-semi-auto-versions-sale/
http://www.oulunasepaja.fi/muutos21.jpg
https://www.rockislandauction.com/detail/2019/414/tnw-m31-suomi-semiautomatic-rifle
https://forums.gunboards.com/showthread.php?265231-20-Round-Mosin-Nagant-Fabrication-Plan-Review
https://www.sdsguns.com/products/rifles-wiselite-312-73243d8a-cc71-4892-a923-4d755956e04a

Siksi esityksen perusteluiden väitettä, ettei se luvanvaraistaisi kyseisiä lippaita voi pitää vääränä. Ehdottamani kaltainen lisäys selventäisi ehkä kuitenkin lakia sellaiseksi, että sitä voitaisiin tulkita, niin kuin perusteluissa väitetään.

 

Ehdotan seuraavanlaista lisäystä siirtymäsäädöksiin. Se joka on hankkinut ennen tämän lain voimaantuloa 3 §:n 2 momentissa tarkoitetun latauslaitteen voi muuntaa sen kuuden kuukauden kuluessa sellaiseksi, että sitä ei katsota aseen osaksi. Lisää muokkausehdotuksiani löytyy mm. osoitteista aarokustaanheimo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/267656-muutosehdotuksia-he-1792018-esitykseen ja http://aarokustaanheimo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/267656-muutosehdotuksia-he-1792018-esitykseen .

Merkittävä ryhmä jota lakiesitys HE 179/2018 erityisesti koskisi

ovat lupavapaita lippaita keräilleet militariakeräilijät.

Kyseinen esitys aiheuttaisi sellaisenaan Suomeen paljon lisää uhrittomia rikoksia.

Vaikka Suomessa ei ole mitenkään erityisen paljon tuliaseita
niin arvelen, että  esityksen mukaan kaikille sallituista esineistä
pääsääntöisesti kielletyiksi aseiden osiksi määriteltäviä

lippaita on Suomessa henkilöä kohti enemmän kuin missään muussa maassa.

Muun muassa Puolustusvoimat on myynyt noin 1,5-2 miljoonaa lipasta.

http://www.suomensotilas.fi/esitys-eun-asedirektiivin-taytantoonpanosta-suomessa-on-fiasko/

https://yle.fi/uutiset/3-10273106 (Tosin epämääräisen ampuma-aseen määritelmän

laajennuksen takia laittomien aseiden määrä on epämääräinen.)

 

Jos esitys menisi sellaisenaan läpi, niin laittomien aseiden määrä tulisi

entistäkin epämääräisemmäksi ja melkein kaikki suomalaiset

olisivat sen jälkeen tietyssä mielessä ampuma-aserikollisia.

Melkein jokaisesta kodista löytyy pulloja ja putkia, joilla on

mahdollista ampua ruutikaasunpaineen, nallimassan räjähdyspaineen

tai muun räjähdyspaineen avulla luoteja, hauleja tai muita
ammuksia taikka lamaannuttavia aineita. Esityksen mukaan

ampuma-aseen määritelmästä poistettaisiin kohdat "siten, että siitä

voi aiheutua vaaraa ihmiselle" ja "ilman erityistietoja ja -taitoja".

Käytännössä näin tiukasti lakia ei ole tarkoitettu sovellettavan

eikä jokseenkin varmasti tulla soveltamaankaan, mutta asia

aiheuttaa oikeusepävarmuutta.

 

 

Tällä hetkellä olen entistä epävarmempi siitä olisiko HE 179/2018 esitys parasta hyväksyä vai hylätä. Aikaisemmin olen ollut vahvemmin sen hylkäämisen kannalla. Jos Tšekin kanteen läpi meneminen on todennäköistä niin, silloin esitys olisi ainakin mielestäni parasta hylätä. Uusinta tietoa kanteesta saa suomeksi Firearms United - Finlandin sivuilta osoitteesta https://www.facebook.com/FirearmsUnitedFinland/ .

Osoitteessa https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfZUEnL0cka1G1Mq0f-l29KC6Z5QcOe0giqItH7J_gy_RjfZA/viewform on Firearms United Finlandin vaalitentti.

Seuraavana tähän aiheeseen keskittyvien sivujeni osoitteet. https://www.facebook.com/asepolitiikka/ http://aarokustaanheimo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ https://asepolitiikka.blogspot.com/  

Seuraavana Suomen Asehistoriallisen Seuran ja Asehistorian liiton osoitteet. https://sahs.fi/ http://asehistorianliitto.fi/

Tämä viesti löytyy julkaistuna osoitteesta http://aarokustaanheimo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/271467-avoin-sahkopostiviesti-uudenmaan-vaalipiirin-kansanedustajille .

Ystävällisin terveisin ja hyvää kevättä,

 

Aaro Kustaanheimo

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset